Rutin Dapatkan Rawatan Ubat Zometa Akhirnya Kena Tahan Wad

Wad 6E Onkologi
Jam 11 pagi 7 Nov, darah diambil untuk tentukan kandungan kalsium rendah dalam darah supaya nanti jam 2 petang Dr boleh teruskan rawatan ubat zometa.  Belum pun jam 2 petang Dr maklumkan kamu kena tahan wad sebab hb dan platlet rendah.  Kali ni cepat pula dapat masuk wad sebab tak ramai pesakit.  Malam tu 2 pain darah dipindahkan kepada saya.  Hari berikutnya ubat zometa dimasukkan pula.  

Hb saya meningkat tapi platlet masih rendah.  Pada hari Ahad Dr tambah 3 paket platlet, itu pun memang jumlah yang di benarkan di beri pada pesakit.




Selepas lawatan pagi, Dr benarkan discharge dan nasihatkan supaya berhati-hati apabila berada di rumah.


Darah Kuning


OgyBerry cegah kanser hati - Artikel Harian Metro

Kita Berisiko Hidap 200 Kanser

Kanser terjadi apabila berlaku perubahan atau mutasi pada sel tisu manusia biasa. Sel ini yang sepatutnya menjadi ganti kepada sel tisu badan yang mati menjadi tidak normal dan bercambah banyak serta tidak dapat dikawal jumlah percambahannya, menjadikan ia sel tidak normal. Penambahan sel secara mendadak pada kawasan tertentu badan menyebabkan bengkak berlaku pada kawasan itu, seterusnya menghimpit sel normal lain berdekatan sel kanser itu.

Pada tahap tertentu, apabila saiz menjadi semakin besar atau jumlah sel semakin banyak, ia memasuki sistem pembuluh darah dan limfa manusia serta merebak ke kawasan anggota badan lain yang akhirnya bercambah di kawasan baru itu. Statistik 2007 yang dijalankan di Malaysia menunjukkan kanser adalah penyebab kematian dalam hospital kerajaan yang ketiga terbesar selepas masalah jantung dan jangkitan kuman. Lebih ramai wanita Malaysia menghidap kanser berbanding lelaki, di mana kanser payudara adalah yang tertinggi dalam kalangan mereka.

Bagi lelaki pula, jenis utama ialah kanser paru-paru. Kanser kedua terbesar ialah kanser usus bagi lelaki dan wanita, manakala leukimia atau kanser darah pula adalah paling ramai dihidapi kanak-kanak.

Hampir 200 jenis kanser boleh dihidapi manusia. Simptom untuk kanser itu boleh dikategorikan kepada dua jenis, sama ada simptom akibat kesan setempat atau simptom umum. Simptom untuk kesan setempat bergantung pada lokasi sel kanser. Contohnya bengkak, sakit atau perubahan pada kulit yang melapisi kawasan kanser itu seperti kanser payudara. Bagi kanser usus pula, susah membuang air besar atau cirit-birit yang berlaku berulang kali atau najis mengandungi tompokan darah. Bagi kanser paru-paru pula ialah batuk berpanjangan atau susah bernafas.

Bagaimanapun, biasanya penghidap kanser tidak mempunyai simptom awal. Simptom umum termasuk hilang selera makan, susut berat badan secara mendadak, demam berpanjangan, selalu mengalami keletihan atau tidak bermaya. Ini menyebabkan pesakit pergi mendapatkan rawatan secara berulang di klinik, tetapi simptom akan berterusan walaupun dengan pengambilan ubat.

Ada pelbagai sebab atau faktor risiko yang menyebabkan berlakunya kanser. Kebanyakannya akibat persekitaran atau cara hidup tidak sihat yang mengakibatkan ‘kecederaan’ berlaku pada sel tisu normal yang akhirnya menyebabkan berlaku mutasi.

Contohnya, pengambilan bahan kimia seperti minuman keras, merokok atau pil terlarang. Pendedahan kepada asbestos dan radiasi menyumbang kepada pembentukan kanser. Gaya hidup yang gemar bertukar-tukar pasangan juga penyebab kanser, terutama kanser serviks. Pengambilan makanan yang salah seperti kurang pengambilan fiber dan sayur-sayuran, selain pengambilan makanan berminyak yang menyumbang kepada obesiti juga mendedahkan diri untuk mendapat kanser.

Faktor genetik juga tidak boleh dielakkan. Ia menyumbang kepada kurang daripada 10 peratus kes kanser secara umum. Beberapa jenis kanser dapat dikenal pasti pada peringkat awal dengan menjalankan ujian saringan. Semua wanita perlu belajar cara atau teknik pemeriksaan payudara sendiri supaya bengkak atau simptom awal dapat dikesan. Mengenal pasti beberapa simptom awal kanser tertentu juga penting supaya dapat rawatan lanjut.

Pemeriksaan darah untuk mengenal pasti kanser seperti usus, pankreas, payudara, prostat, ovari, testis, paru-paru dan hati perlu dilakukan bagi mereka yang mempunyai sejarah keluarga penghidap kanser atau berumur lebih 40 tahun. Selain ujian darah, ujian scan boleh dilakukan jika pesakit disyaki menghidap kanser.

Rawatan untuk kanser pula bergantung pada jenis dan tahap kanser. Kebiasaannya rawatan membabitkan pembedahan dengan membuang sel kanser atau tisu persekitaran yang mengandungi sel kanser. Radioterapi dan kemoterapi akan dimulakan bila perlu. Selain itu, sokongan moral daripada keluarga dan rakan juga sangat penting sepanjang proses rawatan pesakit.

Baru-baru ini, Yayasan Kanser Malaysia dilancarkan. Ia bertujuan mendidik dan membantu masyarakat mengesan kanser pada peringkat awal dan mengelak ia merebak dengan memastikan pesakit mendapatkan rawatan awal.

Pihak yayasan juga memberi rawatan sokongan kepada penghidap kanser.

Sumber Artikel Sihat Metro Ahad

Daun Belalai Gajah Di Selangor

Daun Belalai Gajah di Selangor
Ada berita baik untuk pesakit seperti kita semua,  kebetulan kakak saya di Pasar Tani PJ Sect. 17, terserempak dengan penjual pokok bunga dan herba.  Kali ini beliau membawa pokok herba daun balalai gajah.  Agak murah harga jualannya RM7.00 satu beg plastik hitam.  Kakak saya banyak berborak dengan penjual tersebut.  Antara Pasar Tani yang mereka sentiasa ada adalah kat:


PJ (sect. 17)  hari khamis.
Kelana Jaya (SS6) hari Sabtu.
Shah Alam (Sect.13) hari Ahad.


Ladang herba ,landscape dn buah mereka terletak kat Pulau Indah, Pelabuhan Klang Barat.  Sesiapa yang berminat boleh hubungi En Mohd Arifin Zainuddin 010-2698007 atau En Zahrin B Hj Ibrahim 016-2331554.  Sekurang-kurangnya kita ada pilihan di Negeri Selangor,  tak ada la bila buat search engine kat Internet asyik keluar yang ada kat Negeri Sembilan je.  Semoga maklumat ini memberi manafaat pada semua orang.


Temujanji Dengan Pakar Spine

Awal pagi dah gerak ke PPUM walaupun temujanji jam 1000 pagi.  Semua urusan dbuat dengan cepat.  lagipun Dr akan buat ujian yang sama seperti masa kena tahan wad dulu.  Sambil tu Dr explain laporan scan tulang yang di buat bulan lepas pada kakak saya.  Kali ni malas nak dengar apa yang Dr cakap.  Jam 1015 pagi saya dah balik dari urusan temujanj.  Akan datang pula temujanji dengan Pakar Onkologi.  Begitulah rutin setiap bulan.  Doakan sejahteraan keluarga saya.  Sistem imun saya makin merosot, kerap sangat demam.

Penerbit Lina Tan Lawan Penyakit Kanser Payudara

Lina Tan Penerbit Eksekutif, Red Comunication Sdn Bhd
Penerbit Eksekutif, Red Comunication Sdn Bhd, Lina Tan mendedahkan dia sedang melawan penyakit kanser payudara yang kini berada di tahap dua.  Lina, 47, berkata, dia hanya mengetahui tentang penyakitnya itu pada tiga bulan lalu selepas melakukan pemeriksaan kesihatan di sebuah hospital swasta.

"Saya mengetahui tentang penyakit ini apabila menyedari ada ketumbuhan kecil pada payudara saya namun ketumbuhan itu tidak sakit. Apabila doktor melakukan pemeriksaan dan mendapati ia adalah kanser, saya diminta melakukan pembedahan," katanya ketika ditemui pada sidang media memperkenalkan hos terbaharu program 3R (Respek, Relaxs, Respon), di Sri Pentas, di sini, Khamis.
Lina yang hadir pada majlis berkenaan kelihatan tidak bermaya dan memakai topi bagi menutup kepalanya akibat keguguran rambut kesan rawatan kemoterapi. Kata Lina, ia merupakan penampilan kali pertamanya di tempat awam selepas mengetahui tentang penyakit tersebut.  Saya baru sahaja buat rawatan kemoterapi kali ketiga dan rambut sekarang gugur, badan pun susut daripada 52 kilogram hingga kini hanya 43 kilogram sahaja. Saya gagahkan diri untuk datang majlis ini kerana ingin bagi sokongan kepada pengacara baru dan 3R adalah program pertama syarikat saya," katanya.
Dalam pada itu, Lina turut mengakui kegiatan hariannya turut terbatas dan dia lebih banyak menghabiskan masa di rumah.

Lina berkata, dia dinasihatkan agar lebih banyak berehat bagi mengurangkan tekanan kerja yang menjejaskan kesihatan.  Doktor beritahu salah satu punca penyakit saya kerana terlalu stres dan dia menyuruh saya agar banyak berehat di rumah," ujarnya.  Tambah Lina, apa yang utama ialah sentiasa berfikiran positif dan menjalani kehidupan seperti biasa.  Penyakit ini dikesan awal dan saya percaya teknik perubatan di negara ini sudah moden, apa yang penting ialah saya perlu sentiasa berfikiran positif dan jalani kehidupan seperti biasa," katanya.

Dalam pada itu, Lina berkata, dia bercadang untuk mengupas tentang kesedaran masyarakat dalam berhadapan kanser untuk program 3R sebagai salah satu topik program itu.

Sumber Cerita/Gambar: MStar Online/internet

Makanan Untuk Lepas Bedah

makanan sihat lepas pembedahan
Lepas bedah penting untuk meningkatkan immunty untuk mencegah tumbuh semula penyakit yang dihidapi. Ambil langkah untuk kurangkan stress,  banyak berzikir , baca quran 4-5 muka setiap hari.  Kurangkan pendedahan kepada toksin – jauhkan menghidu asap-asap beracun, semburan insecticide dan pewangi dirumah dan dalam kereta. Gunakan bahan-bahan organik untuk syampu, sabun, minyak rambut dan deodorent.
 Sangat penting makanan berzat dan berkhasiat, Jauhkan semua makanan dan minuman yang mengandungi pengawet, perisa dan pemanis, saperti fast foods, junk foods, burger, hot dog, nuggets, french fries dan lain-lain. Juga jahukan makanan dan minuman yang mengandungi gula dan tepung - donut, kuih2, ais krim , chocolat dan lain-lain. Jauhkan minuman soft drink , jus dan kordial dalam botol atau kotak.
Makan 70% bahan-bahan mentah dan segar , iaitu buah-buahan dan sayur-sayuran. Makan lebih buah-buahan tempatan saperti papaya, nenas, jambu batu, tembikai , dragon fruit dan lain-lain.  Saya galakkan makan ulam-ulaman , sayur-sayur  bayam, bendi, terong, kangkong, cekor manis, daun turi dan keledek merah.

Amalkan minum jus buatan sendiri tanpa gula. Dua biji apel hijau, 2 carrot, 2 batang celery dan 1/4 buah papaya. Buat jus asli campur sikit air jadikan satu jug , masuk peti ais semalaman.

Esok untuk sarapan pagi kacau dan minum satu gelas jus , lepas itu minum satu sudu besar extra virgin olive oil atau minyak habatussauda.  Makan 2 biji telor saparuh masak dan oats atau cereal lain. Jauhkan roti putih atau nasi putih. Makan roti whole meal dan brown rice.

Makanan selingan (tea dan coffee break) - jauhkan makanan bergula dan karbohaidrat. Makan buah-buah atau segenggan campuran kacang2 almond, gajus, kismis dan peanuts. Minum air mineral atau teh hijau. Jauhkan teh tarik atau nescafe susu.

Makan tengah hari - Cuba makan rojak, pecal, salad atau sup sayur. Makan seketul ayam atau sepotong ikan. Minum air mineral, air kelapa muda. Tengah hari tidak makan nasi atau lain-lain jenis karbohaidrat
.Makan malam - Minum satu gelas jus diikuti satu sudu besar apple vineger.  Masak sup sayur kobis, karot, broccoli dan cendawan.  Atau buat rojak/pecal dari sayur kangkong, taugeh, sengkuang, tempeh dan tauhu. Masak lauk ikan atau ayam  dengan menggunakan lebih halia, kunyit bawang putih dan merah serta serai.  Gantikan nasi putih kepada brown rice.

 Supplemen yang perlu untuk mencepatkan pemulihan luka dan pemulihan penyakit yanng anda alami ialah multivitamins, vit C 1gm, vit E 400 IU.
Sumber Asal Dr Hamid Ali

Dua Hadiah Untuk Sambutan Hari Malaysia

nicol david juara cimb cup 2013

Tahniah kepada dua wira ni kera bertungkus lumus menjuarai kejohanan masing-masing yang disertai.  Tahniah sekali lagi kepada Dato Nicol dan Team Harimau Muda serta tidak lupa juga penyokong yang menghadiri di Stadium dan Court Squash di Curve.  Paling bermakna esok adalah Sambutan  Hari Malaysia.  Tentunya kita bangga anak Malaysia mengharumkan nama Malaysia terutama dalam bidang sukan.  Tahniah semua.

SELAMAT HARI MALAYSIA

terimakasih dialograkyat.blogspot

Temujanji Doktor Onkologi dan Kena Tahan Wad

admitted di PPUM
Pada 22 Ogos saya pergi ke temujanji dengan bantuan Private Ambulance, Dr memaklumkan saya terpaksa di tahan wad kerana kadar kalsium meninggkat dari 2.7 ke 3.1 dalam tempoh sebulan.  Beberapa ujian perlu dilakukan terhadap tulang untuk mengurangkan kesakitan tulang belakang saya.

Selama empat hari saya terpaksa buat dua kali x-ray, restaging ct scan, ujian darah  dan penilaian  kadar mofin diberikan yang sesuai untuk saya.  Team Dr yang merawat sakit kanser saya membuat keputusan supaya saya diberi rawatan radioterapi sebanyak 1 cycle - 5 hari sahaja di kawasan tulang yang terlibat.  Itu sebabnya saya admitted selama 12 hari.  Sambut Hari Merdeka pun kat Hospital.  Tapi tak ada la pulak mana-mana NGO atau Kementerian datang melawat kat wad onkologi tu. 

Bila lama sangat kat wad dapatla observed Jururawat handing over kerja diaorang, macam-macam kerenah.  Keluarga pesakit lain pun peramah banyak membantu terutama bila kakak tak tunggu di wad sebab kerja.  Sekarang ni tengah bladder training kat rumah kalau tak tiub kencing tu terpaksa pakai lagi.  Kes sakit saya telah dirujuk ke Paliative Care Assunta.  Jururawatnya pun dah datang melawat baru-baru ini.

Discaj hari tu dibekalkan dengan ubat tahan sakit morfin, tahan sakit saraf, Dexa, ubat lawas berak, ubat gastrik pun ada.

p/s - rawatan homeopati stop dulu, kalau panjang umur sambung balik nanti.

Peranan Perubatan Homeopati Dalam Merawat Pesakit Kanser


ubat homeopati
Homeopati adalah satu sistem perubatan yang berasaskan prinsip bahawa sejenis ubat yang menyebabkan kesan tertentu apabila diambil oleh seseorang akan berupaya memulihkan sebarang penyakit yang menunjukkan kesan-kesan yang sama. Homeopati mendapati bahawa badan kita mempunyai kuasa untuk mengawal dan menahan penyakit. Apabila kuasa pertahanan ini diganggu, kita akan jatuh sakit. Ini bukanlah kerana kesan kepada bahagian tertentu, tetapi kepada keseluruhan diri pesakit. Setiap pesakit memerlukan ubat yang berbeza berasaskan simptom-simptom dan sistem mentalnya yang berbeza bagi setiap individu.


Perubatan homeopati menstimulasikan kuasa pemulihan semulajadi yang kemudiannya membuang penyakit. Homeopati ini terkenal dengan kebolehannya untuk memulihkan penyakit kronik. Penyakit serius seperti kanser juga mampu dipulihkan dengan segera tanpa kesan sampingan. Penyakit itu tidak akan berulang sama ada dalam bentuk yang sama atau bentuk yang lain.

Dalam perubatan homeopati, sejenis penawar digunakan di mana ubat itu dicairkan secara berperingkat-peringkat dan digoncang sehingga ubat itu mempunyai kuasa untuk memulihkan. Cecair yang terhasil itu berkuasa memulihkan pesakit kerana proses pencairan ini memberi tenaga kepada ubat tersebut. Selepas proses ini selesai, ubat asal yang tinggal dalam penawar ini hampir tidak wujud. Penawar yang dihasilkan ini dikenali sebagai cecair LM. Perubatan homeopati menggunakan cecair LM untuk merawat pesakit kanser. Bahan asal sebelum dijadikan penawar ini akan dicairkan sehingga bahan asal tersebut tidak ada di penghujung proses pencairan.

Tenaga ‘vital’ adalah penting dalam mengubati pesakit kanser mengikut cara homeopati. Pesakit kanser sukar dipulihkan jika tenaga ‘vital’ pesakit adalah rendah. Akibatnya, hanya sesetengah simptom sahaja yang akan pulih dan pesakit akan tenat semula setelah satu jangka masa pendek mengambil penawar yang telah disediakan untuknya. Dalam perkataan lain, tindak balas pesakit tersebut terhadap penawar yang disediakan boleh menentukan sama ada kanser itu boleh dipulihkan atau tidak.

Perubatan homeopati menyatakan bahawa pesakit boleh bertambah tenat apabila ia mendengar berita buruk. Misalnya, jika mereka diberitahu bahawa mereka akan mati atau penyakit mereka tidak dapat diubati. Oleh itu, ada ubat homeopati bagi mengelakkan ketenatan setelah mendengar berita buruk. Contohnya, seorang pesakit kanser telah diberi sejenis penawar iaitu gelsemium dan selepas mengambilnya, dia berasa tenang, dapat tidur nyenyak dan mempunyai banyak tenaga untuk melawan penyakit kanser tersebut.

Perubatan homeopati juga mempunyai ubat bagi melawan kesan sampingan yang diperolehi daripada rawatan radiasi dan kemoterapi. Kesan sampingan ini termasuklah muntah-muntah, loya dan keletihan.

Perubatan homeopati tidak mempunyai satu cara yang khusus untuk merawat pesakit kanser. Konsep perubatan homeopati adalah mudah; ‘Homeopati bukan merawat penyakit, tetapi merawat pesakit’. Dalam perkataan lain, perubatan homeopati bukan merawat kanser, tetapi merawat pesakit yang menghidap kanser. Ini bermakna bahawa tiga pesakit kanser paru-paru yang berlainan akan diberi tiga jenis penawar yang berbeza.

Perubatan homeopati ini dikatakan pernah berjaya merawat pesakit kanser. Di kalangan orang miskin di India di mana hanya cara perubatan homeopati wujud, ramai pesakit kanser telah berjaya dipulihkan. Kejayaan penggunaan perubatan homeopati bagi memulihkan pesakit kanser ini mungkin lebih berjaya bagi pesakit-pesakit yang tidak pernah menjalani rawatan radiasi atau kemoterapi. Cara homeopati ini juga membantu dalam kes-kes yang tidak dapat dipulihkan dengan mengurangkan kesakitan serta membantu pesakit mati tanpa rasa bimbang dan tanpa kesakitan.

sumber artikel :  dxn-gano.blogspot.com

Persiapan Raya

persiapan raya
Tahun ini seperti biasa akan pulang balik beraya di rumah abang sulung di Bukit Beruntung sebab ayah tinggal bersama abang di sana.  Balik masa hari tengok anak bulan nanti.  Tapi tahun ni tak dapat bantu adik beradik yang lain gotong royong siapkan juadah pagi raya.  Selalunya masak rendang, nasi impit dan kadang kala lemang.  Rendang tahun ni rendang ayam pencen agaknya sebab abang selalu selang seli dengan daging.  Kuah kacang selalunya beli aje.  Kuih raya selalunya kakak dan kakak ipar beli je.  Jarang diaorang bakar kuih.  Kalau ada pun kuih tart.  Tapi tahun ni kakak tak berkesempatan buat sebab jaga adik dia ni yang sakit.

Adik bongsu mesti dah mula beli bunga api yang selalu dibakar pada malam raya bersama anak buah.  Anak buah semuanya ada pasti riuh nanti.

Diet raya nanti tak tau la boleh tahan ke tidak dengan godaan kuih-kuih raya semua. Setakat biskut raya boleh tahan lagi tapi kalau jenis kerepek terliur la juga nak join makan sama.  Tapi dah niat nak makan nasi impit dan kuah kacang tahun ni.  Makan sekadar rasa tak apa kut.  Jangan lupa bawa sekali ubat jangan tertinggal pulak.

Baju raya tahun ni saya dapat hadiah daripada sahabat sepasang baju kurung putih dari vietnam.  Penuh manik kat baju tu.  Harap boleh dapat duduk lebih lama raya nanti, kalau tak berbaring je la sepanjang waktu raya.

Bagaimana persiapan raya anda? pasti meriah


Iklan Raya Aidilfitri TM 2013

Iklan Raya Aidifitri TM
Saban tahun TM menyiarkan iklan raya menceritakan sebuah keluarga yang menonjolkan cerita anak-anak dan sahabat mereka, tapi tahun 2013 kali ini dengan kisah baru Puasa Yang Yuk.  Macam-macam dugaan untuk berpuasa penuh bagi seorang kanak-kanak.  Habis puasa berat badan naik, haha kelakar juga.  Tanpa banyak cerita boleh tengok iklan di youtube.  Kat televisyen dah keluar ke belum tak sure, jarang tengok tv.




Temujanji Fisioterapi Dan Klinik Onkologi

OKU sementara
Sudah tiga kali temujanji rawatan fisioterapi ditangguhkan disebabkan ketidakupayaan untuk turun dan naik tangga di rumah kakak saya tu.  Tapi kali ni kena pergi juga sebab ada temujanji dengan Dr Onkologi.  Temujanji Onkologi jam 9.00 pagi sementara temujanji fisioterapi jam 11.30 pagi.

Selepas pendaftaran nombor dipangil masuk bilik rawatan tiga.  Selepas explain kesakitan saya, Dr decide buat ujian darah dan ujian x-ray dibahagian pelvis bone serta tulang peha dan lutut belah kanan.  Pesakit nampak tidak ramai  hari ni di onkologi, so dapat selesaikan pengambilan darah lebih awal.  Selepas itu kami bergerak ke menara selatan untuk buat ujian x-ray, nasib baik ada kakak yang baik hati dan penyabar melayan karenah adik dia ni. Terima Kasih banyak-banyak somoga Allah merahmati kehidupan akak sekeluarga. Lama juga kat sana macam - macam pose kena buat kat bahagian peha.

Selesai ujian x-ray jam menunjukkan jam 11.00 pagi,  kami terus bergerak ketingkat 11 pintu B. selepas selesai pendaftaran di main lobby.  Disana saya berjumpa cik Diana pakar fisioterapi yang memantau pergerakan lengan dan bahu serta pencegahan limfidema.  Saya dipanggil masuk lebih awal kerana ramai pesakit tidak datang.
Jam 12.00 tengahari rawatan fisioterapi ni selesai dan kami bergegas semula ke klinik onkologi untuk lihat keputusan ujian.  Nasib baik menara Selatan ni mesra OKU, bangunan baru la katakan.  Setiba di menara Timur, terus saja masuk ke bilik nombor tiga.  Dr Fiona membuka laporan ujian darah, my hb ialah 12, sementara ujian untuk fungsi liver dan kalsium masih belum siap.  Dr Fiona lebih prihatin terhadap ujian x-ray.  Apabila ditunjukkan gambar tulang peha dan lutut ianya bersih dan tiada kesan dimakan sel kanser, laporan juru x-ray menyatakan unknown pada gambar tulang peha tu.  Mungkin kesakitan saya disebabkan oleh saraf.  Tapi memang berbeza dengan pelvis bone.  Nampak kesan tompok-tompok hitam dibelah kiri dan kanan.  Di belah kanan lebih banyak berbanding belah kiri.  Rasa sakit pun macam tu lah juga.  Dalam x-ray tu terselit la juga sedikit tulang belakang (spinal bone) disc, mengikut Dr jarak antara satu disc masih normal dan saya perlu berhati-hati agar tidak terjatuh sebab tulang makin rapuh akibat sel kanser tersebut.

ambil darah
Pengambilan darah pertama setelah cuti 4 bulan dari lakukan prosedur  ni


Dr memberi ubat tahan sakit dan minyak sapu untuk tempoh sebulan. Minyak sapu tu panas ya amat. Temujanji akan datang adalah sebulan dari sekarang.

Rawatan Homeopati

rawatan homeoterapi
Pagi ini adik ipar menjenput Homeopathic Consultant Saeed Ahmed Khan datang ke rumah untuk menjalani rawatan homeopati.  Sepatutnya perlu pergi ke klinik beliau di Gombak tapi sebab tak mampu jalan jauh, jemput je la Dr tu ke  rumah.

Perkara pertama yang dinasihatkan adalah mental mesti positif terhadap dugaan Allah.  Dr tu menganalisa maklumat penyakit saya berdasarkan laporan Doktor PPUM, tapak tangan, permukaan lidah dan temubual.  Principle rawatan homeopati dari syarikat SAC Homeopaths antaranya 

  • Believe in God (Allah).
  • Trust on Doctor.
  • Regularly take Medicines.
  • Avoid some things.
Saya dinasihatkan menghentikan pemakanan habatussauda sebab bersifat panas.  So dengan rasminya saya juga berhenti mengamalkan rawatan ekstrak belalai gajah, teh serai dan durian belanda, untuk memberi laluan rawatan homeopati ini.  Manis ubat homeopati ni ye, ni first time rasa. Doakan rawatan ini serasi dengan saya.

Perkembangan Rawatan Homeopati

Baru tiga hari makan ubat homeopati, sudah datang bulan balik.  Ingatkan berkesempatan menunaikan puasa Ramadhan cukup sebulan .  Kalau dihitung lebih kurang sepuluh bulan saya tidak datang period selepas rawatan kemoterapi cycle pertama bermula hinggalah semalam.  Tak sempat bagitau perkembangan  ni pada Dr sebab perasan bila dah balik. Ada juga perubahan lain iaitu rasa panas badan yang on of  setiap hari dah tak ada.  Badan sentiasa rasa lembap dan kerap berpeluh.  Kakak saya ada menelefon pakar homeopati bertanyakan healing proses yang berlaku, pakar tu cakap sekarang proses detoks membersihkan toksin yang ditinggalkan selepas  rawatan kemo dan mengeluarkan sel kanser yang mati keluar dari badan melalui sistem perkumuhan.

Dua Minggu Berakhir Ambil Ubat Baru

3 Aug lepas kakak saya ke klinik SAC Homeopaths di Gombak untuk ambil ubat baru dan menerangkan status keadaan pesakit.  Saya tak ikut sebab masih tak mampu bangun bergerak sendiri.  Saya mula mampu buang air besar setiap hari dan buang air kecil lima kali sehari, tu yang buat kakak saya kelam kabut sikit melayan kerenah adiknya ni.  Akibat tak berapa ikut pantang makan kena tanggung sendiri kesakitan di lutut hingga ke tulang pinggul.  Ubat tahan sakit yang Dr Fiona bagi pun jarang makan.  Bila terima rawatan homeopati ni banyak kena pantang makan dan minum, tapi kebanyakannya masih sama pantang pemakanan pesakit kanser.  Cara pernafasan yang diajar juga masih sama iaitu tarik nafas melalui hidung dan lepas melalui mulut.  Otot kejang dipinggang telah berkurangan dan rasa kejang tu beralih ke bahagian belakang bahu di sebelah kanan badan pulak.  Rasanya proses detoks amat berkesan pada badan saya, kalau dulu badan terasa lesu sepanjang hari, sekarang tidak lagi.  Gusi tidak berdarah lagi bila berus gigi dan rasa kebas di bawah lengan selepas pembedahan beransur hilang. 

Setelah Sebulan Berlalu

Kali ini Dr Saeed Ahmed Khan datang ke rumah melawat pesakitnya, beliau mengatakan ada perkembangan yang sihat terhadap penyakit saya, cuma masih belum ada kekuatan tenaga untuk untuk bangun tanpa bantuan sesiapa.  Dr Saeed Ahmed Khan membekalkan ubat baru kali ini, ubat detoks dan penahan sakit sentiasa ada.  Sementara ubat baru adalah lawan sel kanser, ubat untuk tulang dan ubat penjagaan organ dalaman yang lain.




Just count the number of bristles in the #DarlieCharcoalSpiral game to win a Fujifilm Instax Camera!

 

 

 

 



Berita: Selangor Sedia RM1 Juta Setahun Untuk Mammogram

mammogram selangor
Skim Kesihatan Wanita (SKW) menawarkan skim pemeriksaan mammogram secara percuma kepada semua wanita Negeri Selangor yang berumur 35 tahun ke atas atau wanita yang berumur kurang dari itu yang menghadapi risiko penyakit kanser yang tinggi atau keluarga yang mempunyai sejarah mengidap penyakit kanser.


“Mereka dikehendaki untuk mengisi borang-borang khas yang diedarkan di pusat-pusat khidmat dan ketua-ketua kampung,” ujar Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kebajikan & Hal Ehwal Wanita Negeri Selangor, Rodziah Ismail dalam satu kenyataan.

Katanya, wanita yang layak dibawa secara percuma dengan pengangkutan khas ke lokasi di mana mereka akan diberi penerangan mengenai kesihatan penjagaan dan prosedur pemeriksaan percuma kanser payu dara dan bagaimana kaedah pemeriksaannya boleh juga diamalkan sendiri secara manual di rumah.

Menurutnya, hasil pemeriksaan akan segera dimaklumkan kepada para wanita yang telah menjalani pemeriksaan tersebut.

Beliau yang juga Adun Batu Tiga berkata, wanita yang didiagnosis menghidap kanser akan dinasihatkan untuk mendapatkan rawatan susulan di hospital-hospital sama ada kerajaan atau pun swasta.

Jelasnya, kerajaan negeri telah melancarkan Skim Kesihatan Wanita di bawah Program Merakyatkan Ekonomi Selangor dengan peruntukan sebanyak RM1 juta setiap tahun bertujuan membantu kaum wanita membuat pemeriksaan kanser payudara (mammogram) secara percuma; 10 ribu wanita setahun dijangka akan menikmati kemudahan ini selanjutnya.

5 Rencah 5 Rasa Tema Makanan Pesakit Kanser

Sajian yang sedang dibuat ialah Grilled Salmon beserta Kicap Manis dan Nasi Perang
Episod kali ini menarik minat saya untuk menonton rancangan 5 rencah 5 Rasa,  tapi saya hanya sempat menonton  semasa menu jus campur  je.  Nak tengok kat tonton bandwith tak berapa nak laju pulak.  Chef Sher masak bersama tetamu undangan seorang cancer surviver.  Ada menu nasi goreng ikan bilis, vagetable wholemeal wrap, jus campur dan satu jenis dessert.

Kepada yang belum menonton episod ini boleh ke laman web tonton dan pilih episod 22.  Saya kongsikan resepi Jus Campur dan macam mana nak sediakannya.

Jus Campur

Bahan-bahan

2 biji orange
2 biji apple hijau
1 batang lobak merah
1 batang saderi muda
2 ulas bawang merah
sedikit limau kasturi untuk hiasan
air masak

cara-caranya

1. Potong semua buah dan sayur serta bawang menjadi potongan kecil supaya mudah di blend kemudian.

2. Blend semua sekali guna blender kerana memerlukan serat dan tambah air.

3. Hias jus dengan limau kasturi dan perahkan sedikit ke dalam jus campur tersebut.

BCWA menerima sumbangan daripada Syura Juara Masterchef Seleberiti Musim Ke-2

BCWA menerima sumbangan daripada Syura Juara Masterchef Seleberiti Musim Ke-2
Tahniah kepada Syura.  Dengan kemenangan itu, Syura berjaya memenangi hadiah berupa dua tiket penerbangan pergi balik ke Paris, Perancis menaiki pesawat A380 Kelas Perniagaan dan hidangan milik Syura akan dihidangkan di pesawat A380 Kelas Pertama.

Selain itu, Syura turut berjaya mengumpul dana sebanyak RM60,500 kepada Breast Cancer Wellfare Association (BCWA).  Untuk makluman BCWA beroperasi dengan bantuan sumber kewangan koperat.  Saya juga mendapat manafaat daripada perkhidmatan yang ditawarkan oleh mereka.  Semasa lawatan kebajikan yang dilakukan oleh wakil BCWA Puan Eve banyak berkongsi pengalaman beliau sebagai bekas pesakit kanser payudara.  Beliau juga mengajar cara pemeriksaan payudara sendiri dengan cara yang betul.

Wakil BCWA akan membuat lawatan terhadap pesakit kanser payudara di Wad PPUM pada setiap hari Jumaat, kerana setiap kes kanser payudara pembedahan akan dilakukan pada setiap hari Khamis.  Sebelum beredar Puan Eve menyerahkan BCWA Comfy Kit yang mengandungi pamplet, majalah tahunan BCWA, bola getah dan prosthese.  Ada pelbagai support program yang dijalankan oleh BCWA.  Maklumat lanjut boleh diperolehi melalui laman web mereka.

Lawatan Kebajikan Daripada TLDM

lawatan kebajikan TLDM
Hari ini bekas rakan sekerja datang membuat lawatan kebajikan di rumah.  Mereka adalah Kdr Noraida TLDM, Lt Kdr Rahimah TLDM dan Lt Kdr Syazmi TLDM.  Sepanjang lawatan kami berborak berkaitan hal penyakit saya dan isu-isu semasa terutama berkaitan jerebu yang melanda negara Malaysia ni.  Isu yang menarik dibualkan bagaimana ada kawasan yang menjual topeng muka RM4.50 sekeping, rasanya harga termahal yang dijumpai setakat ni.  Saya juga ada bertanyakan tentang hal pesakit kanser hati Kdr Zamri, mereka memaklumkan keadaan Kdr Zamri lebih teruk berbanding keadaan fizikal saya.

Mereka telah meluangkan masa kira-kira satu jam dalam sesi lawatan tersebut bagi mengetahui keadaan saya serta beberapa keping gambar diambil sambil menyerahkan sumbangan daripada Warga TLDM.  Saya bersyukur masih dapat bertemu bekas rakan sekerja walaupun sekejap.  Kadang-kadang bila datang melawat orang sakit kita akan rasa kurang selesa atau tak tau nak borak macam mana.  Kalau anda ada rasa begitu cuba ikut tips atau panduan berikut:

Tips melawat orang sakit

  • Jangan lama-lama

  • Berdoa supaya segera sembuh

  • Berilah kata-kata semangat dan gembirakan pesakit
Contribute to a good cause while running/walking with #RexonaMove! Get it on the App Store now.

p/s : Kdr Zamri juga telah kembali ke rahmatullah pada 1 ramadhan yang lalu.  Semoga roh beliau dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.

Promo Cinta Jangan Pergi Nadiya Nisaa (EL)


Dah nak episod akhir drama ni, kena tengok sebab drama ni saya tengok episod pertama dan yang seterusnya tak tengok sangat, cuma nak tau final episodnya macam mana, hehehe.  Tengok drama ni pun sebenarnya nak tengok Nadia Nisaa je, bagaimana beliau membawa watak El tu berbeza dengan drama sebelum-sebelum ni.

Peraduan #CintaJanganPergi
Boleh menang Ipad Mini lagi

Apa Kata Dr Hamid Arshat

cegah fibroid dan kanser payudara

Kanser payudara mengancam kaum wanita. Berwaspada jika ada sejarah penyakit ini pada ibu atau saudara terdekat. Untuk mencegah kurangkan gula dalam makanan dan minuman, gunakan kunyit hidup dalam masakan, makan tomato kandungan lycopene boleh melindung, Avacardo mengdungi oleic asid juga pelindung, Juz Delima , Flaxseed oil - lignans juga pelindung, Teh hijau yg mengandungi EGCG juga berkesan, sayur Broccoli da cauliflower -kandungan indole 3 carbinol pelindung dari kanser, biji anggur yg mengandungi resveretrol juga berkesan sebagai pelindung.

Apa yang dinyatakan oleh Dr Hamid  berkenaan kanser payudara dan fibroid boleh dijadikan panduan jika masih tidak tahu pemakanan yang bersesuaian setelah disahkan sebagai pesakit kanser.  Yang penting elakkan gula, lemak, garam dalam makanan dan juga minuman.  Apa menu anda pada bulan puasa yang bakal menjelang tiba ini?  Alhamdulillah tamoxifen tu hanya makan sekali sehari je.  Mungkin  akan makan lepas waktu berbuka.  Boleh puasa penuh tahun ni nampaknya.

Waktu Berbuka dan Imsak Negeri Selangor dan WP Kuala Lumpur

waktu buka puasa
Selamat menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan.  Bagi mempermudahkan rakyat Malaysia, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) menerusi laman sesawang rasminya telah mengeluarkan senarai jadual waktu imsak dan buka puasa di bulan Ramadhan bagi negeri-negeri seluruh Malaysia sebagai panduan kepada seluruh umat Islam ketika menjalani ibadah puasa.  Puasa (bahasa Arab: صوم) secara bahasanya boleh diertikan sebagai menahan diri. Daripada segi istilah syara' bermaksud menahan diri daripada makan atau minum untuk suatu jangkamasa tertentu.

Can't balik kampung this Hari Raya? Send an extra awesome 'minta maaf' message to make up for it!
Berikut merupakan jadual waktu imsak dan buka puasa bagi negeri  Selangor, WP Kuala Lumpur dan Putrajaya 1434H/2013.


Prosedur perubatan

Dalam pada itu, Ismat memberitahu, banyak persoalan timbul dalam kalangan orang ramai mengenai prosedur-prosedur perubatan sama ada mereka boleh berpuasa atau tidak. "Banyak perkara yang telah diputuskan oleh Majlis Perhimpunan Fiqh Islam Antarabangsa dalam persidangan ke-10 di Jeddah Arab Saudi baru-baru ini.

"Ada enam prosedur perubatan yang tidak membatalkan puasa. Pertama, menitiskan ubat ke dalam mata, hidung dan telinga. Dengan syarat ubat tersebut tidak sampai ke tekak. "Kedua, menderma atau menerima pemindahan darah. Ketiga, mengambil ujian darah. Keempat, menjalani rawatan pergigian seperti mencabut, menampal dan mencuci gigi. Kelima, menjalani rawatan hemodialisis atau dialisis peritoneal (PD) dan terakhir menjalani ujian endoskopi bagi tujuan diagnosis dengan syarat tidak memasukkan apa-apa cecair ke dalam perut," katanya lagi.



Gigih Lawan Kanser

frank chong Rhabdomyosarcoma
Badannya tidak mengalami sebarang kesakitan yang menunjukkan dia mengalami gejala penyakit kronik tetapi sudah suratan takdir, Frank Chong, 34, yang ketika itu cuma berumur 12 tahun disahkan menghidap Rhabdomyosarcoma - sejenis kanser yang menyerang tisu dan otot di bahagian badan tertentu.

Perlu menjalani rawatan intensif selama dua tahun yang meliputi pembedahan, kemoterapi dan radioterapi, Chong tabah menghadapinya walaupun ia memberi kesan terhadap pembelajaran dan penampilan dirinya. “Saya hanya menyedari terdapat bengkak yang agak pelik di pergelangan tangan kiri ketika sedang makan atau menggosok gigi ketika itu. Tentu saja saya berasa hairan sebab tanpa ada sebarang rasa sakit, tiba-tiba pergelangan tangan bengkak.

“Disebabkan hairan, saya tunjukkan tanda itu kepada ayah dan dia membuat keputusan untuk membawa saya kepada doktor keluarga dan seorang lagi doktor pakar. Mereka melakukan imbasan dan akhirnya pembedahan untuk mengeluarkan tumor sebesar guli itu yang dihantar ke Hospital Universiti Singapura untuk ujian makmal.

“Ternyata, ia sejenis kanser yang boleh membahayakan nyawa saya sekiranya ia tidak dibuang dan menjalani rawatan lanjut. Bermula dari situ saya lakukan pembedahan dan rawatan kemoterapi serta radioterapi untuk memastikan kanser hilang dan tidak merebak.

“Kesannya, rambut saya gugur, muka berjerawat dan keputusan Penilaian Menengah Rendah (PMR) saya tidak bagus kerana kerap tidak hadir ke kelas serta hilang fokus ketika belajar,” katanya.

Terkejut, sedih dan takut ketika mula-mula disahkan menghidap penyakit berkenaan kerana apabila menyebut mengenai kanser sudah pasti dia juga tidak terkecuali mengingati kematian.

Bagaimanapun, akibat cepat bertindak dan berbekalkan semangat juang dan sokongan tinggi oleh ahli keluarga, Chong cekal melalui setiap liku cabaran dalam tempoh dua tahun rawatannya itu.

Malah, kini dia aktif menyertai pelbagai acara larian amal dan seumpamanya untuk membuktikan kepada orang ramai tidak kira sama ada dalam keadaan sakit mahupun tidak, jika berfikiran positif, pasti sesuatu perkara itu boleh dilalui dengan mudah.

Selain itu, dia juga melakukan perkara itu demi menyampaikan mesej mengenai kepentingan gaya hidup sihat dan menyedarkan mereka mengenai bahaya penyakit kanser kepada masyarakat.

Buktinya, tahun lalu dia berjaya menamatkan larian di Maraton Comrades di Afrika Selatan dengan tempoh catatan larian 11 jam dan 53 saat.

Tahun ini sekali lagi dia akan menyertai acara sama dan berusaha menamatkan larian sepanjang 87 kilometer berkenaan.

Bagi Aida Munirah Azmi, 26, pula dia tidak menyangka benjolan kecil di bawah leher kanannya bakal mengubah kehidupannya pada ketika itu.

Disahkan menghidap kanser Adenoid Cystic Carcinoma (ACC) ketika berumur 24 tahun, wanita aktif ini berasa marah, murung dan sedih kerana sentiasa mempersoalkan mengapa penyakit berkenaan menyerang dirinya.

ACC adalah kanser yang jarang diketahui atau dihidapi dan akan menyerang beberapa bahagian tubuh terutama kawasan kepala dan leher, kelenjar air liur, payudara, paru-paru, mata dan otak.

“Pada 2010 saya disahkan menghidap ACC dan pada ketika itu hanya Tuhan saja yang tahu perasaan saya. Pelbagai medium dijadikan bahan rujukan untuk mengetahui mengenai jenis penyakit saya ini sebab tidak banyak maklumat yang ditulis mengenainya.

“Memang saya tahu mengenai kanser dan bahayanya menerusi pelbagai kempen dan bahan bacaan, cuma selagi tidak terkena pada diri sendiri kita tidak akan tahu. Mungkin pemikiran sebegini yang menyebabkan masyarakat mengambil sikap acuh tak acuh.

“Sudah menjadi kebiasaan, sesiapa saja yang disahkan menghidap penyakit kanser akan berasa kehidupannya sudah berakhir. Kebanyakannya hilang semangat, putus asa untuk meneruskan hidup. Ini kerana kanser adalah penyakit yang berbahaya manakala kos rawatannya cukup mahal.

“Bagaimanapun, saya mempunyai semangat juang yang cukup tinggi apabila tidak mudah menyerah kalah tetapi melawan habis-habisan penyakit berkenaan sehingga ke penghujungnya,” jelasnya.

Kini, selepas dua tahun Aida menempuh tempoh genting dengan pembedahan, rawatan kemoterapi dan radioterapi, dia boleh aktif semula dan menjalani kehidupan seperti sedia kala bersama suami dan anak tercinta.

Seperti Chong, Aida juga menyertai pelbagai acara larian kerana itu menjadi minatnya sejak di sekolah menengah lagi dan pada bulan hadapan, dia akan menyertai maraton di Gold Coast, Australia.

Nasihat mereka berdua, kanser boleh dirawat jika dikesan dan diketahui dengan lebih awal menerusi pemeriksaan doktor. Jangan bersikap ‘biarkan saja’ apabila berasa tidak sihat atau terdapat sesuatu yang ganjil pada tubuh badan.

Lakukan langkah pertama, berani dan berfikiran positif untuk menghadapi sebarang kemungkinan namun jangan sesekali cepat berputus asa sebelum mencuba kerana kanser bukan hukuman mati kepada individu.

Sementara itu, inspirasi daripada Chong sendiri, Yayasan Inisiatif Penyelidikan Kanser (Carif), baru-baru ini melancarkan Kempen Be Frank bertujuan memberi kesedaran kepada orang ramai betapa pentingnya mencabar diri sendiri dalam melakukan sesuatu perkara yang dianggap di luar kemampuan diri sebelum ini.

Selain itu, ia juga dilancarkan untuk mendidik orang ramai mengenai kanser dan pengesanan awal serta mitos penyakit berkenaan yang tidak benar.

Tidak cukup dengan itu, ia turut membantu dan memberi inspirasi kepada masyarakat untuk lebih menyayangi serta menghargai kesihatan diri.

Ketua Pegawai Eksekutif Carif, Profesor Dr Teo Soo-Hwang berkata, kempen ini menggalakkan orang ramai mengutip derma mengikut cara tersendiri sama ada menerusi cara jualan gudang atau pakaian terpakai, mengadakan majlis makan malam amal dan seumpamanya.

“Semua sumbangan yang diperoleh melalui kempen ini akan disalurkan ke program kajian Carif untuk meningkatkan tahap pemeriksaan kanser, mencari penyelesaian terkini mengubati kanser, berhubung dengan orang ramai dan pesakit kanser dalam program komuniti serta pelbagai program lagi,” katanya.

Apa yang perlu dilakukan adalah pilih dan jelaskan idea berkenaan dengan jelas, daftar dengan kempen Be Frank Carif, tetapkan sasaran (jumlah derma) yang mahu dikumpul, pilih ahli kumpulan dan lokasi.

Apabila sudah berdaftar dengan Carif, secara automatik panduan serta perbincangan akan dilakukan untuk melaksanakan program mengutip dana yang dirancang.

Selepas itu, publisiti boleh dimulakan misalnya menerusi laman web, laman sosial dan poster.

Untuk memberi inspirasi kepada orang ramai, rakam video dan ambil gambar sebanyak mungkin lalu e-melkan ke befrank@carif.com.my. Sumbangan dana secara terus juga boleh dilakukan menerusi cek kepada Carif atau dalam talian di http://www.simplygiving.com/BeFrank.


Mitos kanser

Kanser berjangkit


Kanser tidak berjangkit dan seseorang itu tidak akan menghidap penyakit ini hanya dengan sentuhan atau berkongsi barangan peribadi.

Ia juga tidak merebak melalui udara, air, suntikan atau vektor lain. Malah, sesetengah kanser seperti kanser servik, hati atau hepatitis B dan C adalah berkaitan dengan virus.


Ada terapi alternatif

Tiada terapi atau rawatan alternatif lain bagi mengubati kanser melainkan melalui ubat-ubatan yang disahkan serta berdaftar saja.


Rawatan mengubati kanser lebih teruk daripada penyakit itu

Umum tahu rawatan kanser seperti kemoterapi dan radioterapi memberikan kesan sampingan yang kurang menyenangkan tetapi kemajuan terkini membolehkan banyak ubat-ubatan kemoterapi dan rawatan radiasi dihasilkan lebih baik berbanding dulu.


Tidak perlu risau mengenai kanser jika tiada ahli keluarga pernah menghidapinya

Hanya lima hingga 10 peratus kanser diwarisi melalui keturunan. Kebanyakan kanser disebabkan perubahan genetik yang berlaku sepanjang kehidupan seseorang. Ia boleh berlaku kepada sesiapa saja.


Tidak peduli

Kita tidak sepatutnya mengabaikan kanser dan tanda awal penyakit ini seperti benjolan di payudara. Walaupun kenyataan mengenai kanser menakutkan, berjumpa doktor dan menjalani pemeriksaan awal mampu mengubah nasib. Menerima rawatan pada peringkat awal lebih berkesan berbanding membiarkannya saja.


Kanser hukuman bunuh

Masyarakat lebih suka ambil mudah dan meletakkan penyakit itu sebagai ketentuan Tuhan. Jika dikesan awal, kanser boleh dirawat dan pesakit pulih seperti sedia kala.

+ Ditulis oleh Hamizah Badiran

Menangani Loya Dan Muntah Serta Keguguran Rambut Disebabkan Oleh Rawatan Kemoterapi

loya dan muntah selepas rawatan kemoterapi
Loya Dan Muntah

Loya dan muntah adalah salah satu kesan sampingan kemoterapi yang paling kerap berlaku dan ada ketikanya pesakit terpaksa dimasukkan ke hospital untuk merawat masalah muntah.

Ini merupakan kesan sampingan yang selalu menjadi kebimbangan pesakit.  Ia boleh terjadi semasa atau selepas menjalani kemoterapi, tetapi biasanya kesan ini hanya sementara.  Ada beberapa cara untuk mengurangkan gejala ini:

1. Minta doktor memberi ubat penahan muntah dan makan ubat ini setengah jam hingga satu jam sebelum mengambil makanan.

2. Makan sedikit-sedikit  tetapi kerap kerana ia lebih senang dihadamkan berbanding dengam mengambil makanan dalam jumlah yang banyak sekali gus.  Mengelakkan daripada mengambil makanan untuk jangka masa yang lama (jangan biarkan perut kosong terlalu lama) selalunya tidak akan membantu.

3. Elakkan daripada mengambil minuman dengan banyak semasa makan kerana ia akan menyebabkan pesakit merasa kembung.  Minumlah dengan secukupnya di antara masa makan untuk mengelakkan kekurangan air dalam badan.

4.  Makanan yang sejuk atau suam biasanya lebih sesuai berbanding makanan panas.

5. Elakkan berbaring selepas makan.  Berjalan-jalan sebelum dan selepas makan boleh membantu penghadaman.

6. Jika bau makanan yang dimasak menyebabkan pesakit berasa loya, mintalah orang lain menyediakannya.

gugur rambut akibat rawatan kemoterapiKeguguran Rambut

Keguguran rambut yang disebabkaan oleh kerosakan sementara pada folikel rambuthanya berlaku dengan sesetengah ubat kemoterapi.  Rambut biasanya akan mula gugur selepas dua atau tiga minggu selepas kemoterapi bermula.  Ia akan tumbuh semula dalam masa 3-4 bulan selepas kesemua pusingan kemoterapi selesai.  Tetapi ada sesetengah pesakit yang akan mengambil masa yang lebih lama iaitu 6-12 bulan setelah kemoterapi berakhir.  Ada beberapa cara yang boleh dilakukan untuk mengurangkan tekanan akibat keguguran rambut:

1. Potong rambut sebelum memulakan kemoterapi supaya kesan keguguran rambut tidak begitu ketara.

2. Gunakan tudung/skaf atau rambut palsu dengan gaya yang pesakit suka sebelum kesan keguguran rambut menjadi ketara.

3. Elakkan menggunakan pewarna rambut, penyembur rambut, mengeritingkan rambut dan kepanasan melampau daripada pengering rambut.  Gunakan sikat atau berus lembut dan elakkan menyikat atau memberus rambut dengan kuat.

+ Sumber artikel: Buku Kanser Wanita Pencegahan dan Rawatan. 
Doktor akan preskripsi ubat loya dan juga ubat muntah untuk kegunaan pesakit sehari sebelum rawatan kemoterapi bermula.  Pengalaman saya  sendiri taehadap keguguran rambut ini mula pada minggu ketiga masa cycle pertama lagi.  Habis botak licin rambut di kepala sementara bulu di ketiak juga tiada sepanjang tempoh kemoterapi.  Rambut halus mula tumbuh balik semasa masih dalam rawatan iaitu pada masa cycle kelima.  Ia agak cepat berbanding kebiasaan pesakit.  Mungkin disebabkan penggunaan minyak habatussauda ketika itu.

Promo Karnival Mahabbah IKIMfm Selangor

promo mahabbah

Jom ke karnival, pasti ada yang menjual produk habatussauda di sana nanti.  Bawalah keluarga bersama kerana ada Upin dan Ipin.

Testimonial Penggunaan Ekstrak Daun Belalai Gajah: In the making

Penggunaan Ekstrak Daun Belalai Gajah
Herba perubatan ini dikenali sebagai Daun Belalai Gajah, Sabah Snake Grass (SSG), You Dun Chao atau Clinacanthus Nutans. Ia tergolong dalam keluarga Acanthaceae dan tumbuh dengan baik di negara-negara cuaca tropika seperti Malaysia atau Indonesia. Daun Belalai Gajah (Clinacanthus Nutans) boleh dibiak melalui keratan batang. Secara umumnya, kematangan SSG adalah 3-9 bulan.

Saya hanya makan herba ini dan dijadikan sebagai ulam memandangkan hanya ada dua pasu pokok ditanam dirumah.  Disebabkan bekalan daun amat terhad, saya mula mencari alternatif lain.  Pilihan yang terbaik perlu diputuskan berdasarkan kemampuan kewangan sedia ada.  
Saya merupakan pesakit kanser payudara stage empat metasis tulang belakang dan hati.  Saya telah menjalani rawatan kemoterapi mulai Oktober 2012 hingga bulan Feb 2013.  Selepas itu saya telah menjalani pembedahan mastektomi dan axillary node clearance pada bulan Mac 2013.  Sehingga kini saya hanya menerima rawatan terapi hormon dan fisioterapi di Pusat Perubatan Universiti Malaya.  Selepas sebulan makan tamoxifen kesakitan di bahagian belakang mula terasa.  Dalam tempoh kesakitan itu saya mencuba produk sari agegard selama sebulan tetapi tidak mampu menghilangkan rasa sakit di bahagian pinggang belakang. Untuk mengurangkan rasa sakit bahagian belakang dan membunuh sel-sel kanser yang masih ada saya mula menggunakan produk ekstrak daun belalai gajah serta biji aprikot sejak beberapa hari yang lepas.  Progres penggunaan produk ini terhadap kesakitan akibat penyakit yang dihidapi akan saya catatkan setiap dua minggu sekali.  Saya memohon pada Allah kesembuhan diperolehi disamping kualiti hidup yang diredhai.

Keadaan sebelum mula menggunakan produk ekstrak daun belalai gajah,  sukar untuk melakukan pergerakan  samada bangun untuk berdiri dan duduk.  Saya banyak lebih berbaring.  Kadang-kadang otot belah kiri belakang pinggang akan terasa tegang.  Tidak mampu bersin dan batuk dilakukan dengan sempurna, terpaksa ditahan kalau terasa nak bersin dan batuk.  Tiada pembekakkan tulang ditemui.  Tangan dan kaki masih boleh digerakkan.  Penggunaan habbatussauda juga masih diteruskan.


rancangan jadual pemakanan tambahan pesakit kanser payudara
Merupakan Jadual Pemakanan, semoga dipraktikkan secara optima.  Ekstrak hanya akan diminum untuk tempoh tiga hari  dalam seminggu, sementara empat hari berikutnya akan diganti dengan teh herba serai untuk bertujuan meningkatkan lagi keberkesanan penggunaan produk dan mengelakkan badan terlalu imun dengan makanan tambahan tersebut.


15 Jun - 29 Jun
Setelah dua minggu menggunakan gabungan minuman herba dalam diet harian saya, dapat disimpulkan kesakitan otot dan tulang berkurangan sedikit.  Batuk dan bersin tak perlu saya tahan lagi.  Mampu duduk lebih lama sedikit lebih kurang satu jam.  Saya akan teruskan penggunaan minuman herba ini untuk minggu-minggu seterusnya sehingga habis stok.  Selepas itu baru saya buat pertimbangan akan meneruskan penggunaan minuman herba yang mana satu dan akan di amalkan insyaAllah selama lima tahun sekiranya panjang umur.  

Saya sedikit terganggu kerana penjual ekstrak herba ini baru meninggal dunia minggu lepas, beliau merupakan pesakit kanser servik yang bersimpati pada saya dan menawarkan harga produk sebagai harga pesakit.  Beliau juga mention hanya pesakit sahaja yang mampu memahami perasaan pesakit lain.  Untuk menyesuaikan jadual pemakanan harian ketika bulan Ramadhan nanti, beberapa perubahan dilakukan dengan menetapkan minuman herba akan diambil ketika sahur dan sebelum waktu tidur.  Untuk maklumat temujanji dengan onkologis pada 22 Julai akan datang.


30 Jun - 13 Jul 
Tiada perubahan ketara di lihat, kesakitan di tulang masih terasa.  Hari ini medapat khabar berita menyedihkan, ibu saudara meninggal dunia.  Sebelum ini beliau merupakan pesaakit kanser servik dan kami selalu berjumpa di PPUM ketika beliau menjalani rawatan radioterapi sementara saya pula menjalani rawatan kemoterapi.  Semoga roh beliau dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.


14 Jul - 24 Jul
Rawatan ekstrak belalai gajah, durian belanda dan teh serai terpaksa dihentikan kerana saya mula tidak konsisten  menggunakannya setelah kematian penjual produk tersebut.  Badan semakin lesu dan kakak saya mula mencadangkan pada saya supaya cuba rawatan homeopati.  Saya bersetuju setelah memikirkan keadaan kesihatan yang makin merosot.  Dengan secara rasminya testimonial ini tidak sempurna.  Kepada pesakit diluar sana anda boleh teruskan rawatan ekstrak belalai gajah ni tanpa ragu-ragu.


*Senarai Penjual Pokok  Belalai Gajah Area Selangor (update kalau ada yang lain)

Sri Hayati Miharso (pemilik/penjaga nurseri)
Sun Beauty Home & Landscaping Trading Sdn Bhd
Lot 43, Kebun Bunga Depan Industri Sungai Buloh,
Batu 16, Sungai Buloh, 47000, Selangor.
H/p: 016-9020 672 

(popular dengan nama Lot 43)

019-2502478 En Mohd Nizam area bandar baru salak tinggi.


*Senarai Penjual  Daun Belalai Gajah Area Selangor (update kalau ada yang lain)

7-3-2, Danau Business Centre,
Jalan 3/109F, Taman Danau Desa,
58100 Kuala Lumpur,
Malaysia
Tel: +6010 525 7782
Fax: 03 2034 9489
(ladang 13 ekar ada kat area Selangor)

Komunikasi

komunikasi pesakit kanser payudara
Meluahkan perasaan anda tentang keadaan anda mungkin dapat membantu semasa anda beransur pulih. Apabila anda telah bersedia, meluahkan perasaan anda kepada orang lain akan memberi peluang untuk anda mengetahui fikiran dan perasaan mereka tentang keadaan anda.

Ada dua aspek komunikasi: keupayaa anda berkomunikasi dengan keluarga dan rakan anda dan juga dengan orang lain; serta keupayaan mereka untuk berkomunikasi dengan anda.

Pada mulanya sesetengah orang mungkin tidak berupaya berbincang dengan anda tentang penyakit anda. Yang lain mungkin ingin berbincang dengan anda tetapi tidak tahu apa yang harus dikatakan. Ada juga yang mungkin mereka tidak peka terhadap keadaan anda. Walau bagaimanapun keadaan ini tidak harus menghindarkan anda daripada mendapat bantuan orang yang berpengetahuan tentang isu ini.

Ingatlah bahawa anda boleh mendapat sokongan yang diperlukan daripada bukan ahli keluarga, atau rakan ataupun orang yang tiada hubungan dengan anda sekarang.

Berkomunikasi dengan Pasukan Perawat Anda.

Diagnosis dan rawatan payudara anda mungkin adalah pengalaman perubatan besar yang pertama dalam hidup anda. Perubahan yang anda alami mungkin dirasakan berlaku dalam sekelip mata. Anda perlu menyesuaikan diri dengan pejabat dokotor, hospital, dan kaedah diagnosis. Komunikasi yang anda lakukan dengan pasukan penjagaan kesihatan anda adalah penting untuk mengurangkan rasa cemas dan takut.

Apakah yang anda harapkan daripada doktor, jururrawat dan ahli teknologi anda? Kebanyakan doktor yang ditemuduga untuk mendapatkan pendapat  besetuju bahawa peranan mereka antaranya termasuk;

• Memberikan nasihat tentang pilihan rawatan 

• Melakukan rawatan
• Membekalkan maklumat objektif tentang rawatn
• Bertugas memaklumkan maklumat lain yang diluar bidang
perubatan mereka yang khusus

• Memberikan sokongan emosi


Apakah yang diharapkan oleh mereka daripada anda? Anda adalah seorang yang kompleks, dengan keperluan yang mempengaruhi aspek kehidupan anda. Keadaan emosi, sosial dan kesejahteraan fizikal anda bertindan-tindih. Pasukan perawat anda perlu mengetahui maklumat sebanyak mungkin tentang diri anda. Memberikan maklumat ini kepada mereka dapat meningkatkan komunikasi antara anda dengan mereka, dan dapat membantu memulihkan keadaan fizikal anda.

Diagnosis kanser payudara boleh menimbulkan banyak tekanan, terutama semasa anda ingin cuba memahami semua maklumat baru yang anda terima. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa langkah sesuai yang boleh anda ikuti untuk mengurangkan ketegangan tersebut.

Bertanya sangat penting. Doktor dan jururawat mahukan pesakit menanyakan soalan. Interaksi ini membantu mereka mengetahui diri anda dan keperluan anda. Tidak ada soalan yang diangap salah. Anda mungkin boleh memulakannya dengan bertanya tentang rawatan anda atau komplikasi serta kesan sampingan rawatan tersebut. Beritahu pasukan perawat anda tahap maklumat yang anda inginkan.

Apabila anda bertemu dengan pakar penjagaan kesihatan anda, anda mungkin berasa gemuruh dan tidak pasti anda akan ingat semua soalan yang ingin ditanya. Pada masa seperti ini anda tidak harus bersandarkan ingatan sahaja. Membaca mana-mana bahan yang anda terima mungkin membantu anda memikirkan beberapa soalan. Anda hendaklah sentiasa membawa buku catatan untuk menulis soalan apabila ia terlintas difikiran anda dan anda hendaklah membawa buku catatan tersebut semasa temujanji.

Anda mungkin ingin membawa seseorang ahli keluarga atau rakan karib anda bersama semasa anda menjalani rawatan perubatan yang intensif dan semasa keputusan tentang rawatan dibuat. Pemahaman anda adalah terhad apabila berseorangan. Apabila anda berdua, bertanya dan mendengar penerangan, besar kemungkinan lebih banyak maklumat dapat difahami dan diingat.

Anda perlu menyedari bahawa walau banyak mana pun persediaan anda untuk menghadapinya, anda tentu akan terlupa akan sesuatu atau memikirkan lebih banyak soalan. Pada temujanji yang berikutnya, bertanyalah mana-mana soalan yang tertinggal, atau jika anda memerlukan jawapan serta-merta, hubungilah doktor. Langkah ini adalah sebahagian daripada penjagaan perubatan yang baik.

Sementara anda mengharapkan pakar kesihatan akan memberikan maklumat perubatan kepada anda, setakat manakah anda mengharapkan sokongan emosi daripada pasukan perubatan anda? Mereka mungkin tidak dapat memenuhi semua keperluan emosi anda. Walaubagaimanapun, mereka mungkin
berupaya menghubungkan anda dengan kumpulan sokongan, kaunselor atau organisasi lain yang dapat memberikan sokongan tambahan.

Untuk Wanita Bujang

Wanita yang telah menjalani pembedahan payudara mungkin tidak hanya menghadapi aspek pemulihan fizikal, tetapi juga mengalami kerisauan tentang kemampuannya untuk terus hidup, kehilangan ciri-ciri kewanitaan dan tarikan seks, perasaan tersingkir, dan mungkin juga imej tubuh yang sudah berubah. Bagi wanita yang hidup bujang, kesangsian dan kerisauan ini mungkin lebih terasa, terutamanya jika tidak ada seseorang yang dapat memberikan sokongan kepadanya.

Mastektomi bukanlah halangan untuk bermesra, bercinta dan berkahwin. Ramai wanita telah berkahwin buat pertama kalinya selepas pembedahan payudara, dan ramai balu dan janda telah berkahwin semula selepas pembedahan payudara.

Samada anda mempunyai hubungan yang kukuh atau tidak, seelok-eloknya anda hendaklah memandang berat penyakit kanser payudara anda. Rakan-rakan akan memberikan sokongan padu, sama seperti dalam keadaan lain. Gunakan kebijaksanaan anda untuk menentukan dengan siapa dan bila anda akan berkongsi pengalaman kanser payudara anda.

Keluar bersama teman lelaki adalah sesuatu yang bersifat peribadi, sama halnya seperti sebelum anda mendapat tahu diagnosis. Anda mungkin terasa berat hati untuk memulakan hubungan dalam keadaan sebegini, atau anda mungkin berasa hubungan tersebut lebih bermakna.

Berbincanglah dengan pasangan anda apabila hubungan semakin mendalam. Sebelum membuat komitmen yang kukuh, anda berdua hendaklah menerima hakikat bahawa anda kini menghidap kanser. Seseorang yang ingin menjalin hubungan dengan anda perlu menerima anda sepenuhnya dan seadanya. Hanya apabila anda dapat berterus-terang tentang perkara sedemikian, barulah anda mula membina hubungan yang  berasaskan rasa saling mempercayai antara satu sama lain.

+ Sumber artikel :Buku Panduan selepas mastektomi

Cegah Sembelit Dengan Diet Sihat

Cegah Sembelit Dengan Diet Sihat
Kekerapan seseorang membuang air besar adalah berbeza antara individu yang berlainan, dan tiada takrif kekerapan ‘normal’ bagi pergerakan usus. Kebanyakan orang mungkin berfikir bahawa normal bermaksud membuang air besar setiap hari. Namun, sesetengah orang mungkin hanya membuang air besar 3 kali seminggu, sementara yang lain membuang air besar 2-3 kali sehari!

Pergerakan usus yang normal merujuk kepada najis yang lembut dan senang dikumuh. Sembelit sering menyebabkan najis anda lebih kering dan keras daripada biasa, dan menyebabkan kesakitan semasa membuang air besar.  Jika anda tidak pergi ke tandas selama lebih daripada empat hari, maka anda sedang mengalami sembelit.

Pemakanan memainkan peranan yang penting dalam pergerakan usus anda.  Perhatikan apa yang anda makan; makan makanan yang mengandungi lebih serat seperti buah buahan, sayur-sayuran, kekacang, serta produk bijirin boleh mencegah sembelit. Minum air dengan banyak dan bersenam secara tetap juga boleh membantu merangsangkan pergerakan usus dan mengurangkan peluang anda untuk mengalami sembelit!

Lebihkan Buah Dan Sayur, Kurangkan Risiko Kanser

Lebihkan Buah Dan Sayur, Kurangkan Risiko Kanser
Apakah jenis makanan yang harus saya elakkan/makan lebih untuk mencegah kanser? Adakah pengambilan suplemen antioksidan membantu mencegah kanser?

Tiada satu jenis makanan yang boleh mencegah kanser. Walau bagaimanapun, buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber yang kaya dengan vitamin, mineral, serat dan bahan-bahan yang menyihatkan badan yang dikenali sebagai fitokimia. Banyak fitokimia mempunyai fungsi antioksidan yang dipercayai dapat melawan penyakit tertentu, seperti kanser. Adalah penting anda makan pelbagai jenis buah-buahan dan sayur-sayuran yang berlainan warna setiap hari. Pelbagai jenis fitokimia memberi warna kepada buah-buahan dan sayur-sayuran, di samping kesan antioksidan dan juga pelbagai manfaat yang lain.

Kuning/Jingga: Buah-buahan dan sayursayuran yang berwarna kuning/jingga adalah kaya dengan beta-karotin (sejenis fitokimia). Pengambilan jenis buah-buahan dan sayur-sayuran ini dengan banyak dikaitkan dengan peningkatan pertahanan tubuh terhadap jangkitan dan kesihatan mata. Contohnya: betik, mangga, oren, lobak merah, lada besar kuning, ubi keledek dan labu.

Hijau: Buah-buahan dan sayur-sayuran yang berwarna hijau juga mengandungi beta karotin, tetapi ia telah diselaputi satu pigmen berwarna hijau yang dikenali sebagai klorofil yang memberikan warna hijau kepada buah-buahan dan sayuran ini. Contoh fitokimia lain ialah lutein dan zeaxanthin. Pengambilan sayur-sayuran berdaun hijau dengan banyak, bukan sahaja dikaitkan dengan pengurangan risiko sesetengah kanser, ia juga membantu meningkatkan kesihatan mata. Contohnya: sayur-sayuran berdaun hijau (bayam, kangkung, cekor manis), lada besar hijau dan buah kiwi.

Merah: Kaya dengan lycopene, sejenis karetenoid. Pengambilan lycopene dengan banyak dikaitkan dengan pengurangan risiko pelbagai kanser serta penyakit jantung. Contohnya: tomato, lada besar merah, tembikai dan buah betik.

Biru/Ungu: Kaya dengan fitokimia seperti anthocyanins. Pengambilan sayur-sayuran berwarna biru dan unggu dikaitkan dengan pengurangan risiko kanser dan penyakit jantung.Contohnya: buah pitaya merah (buah naga merah), buah plum, beri biru, terung dan kubis ungu.

Putih: Buah-buahan dan sayur-sayuran Contohnya: jambu batu, pisang, buah pir, seperti bunga kubis dan kubis juga yang kaya dengan vitamin C, kalium yang berwarna putih adalah sumber dan serat. Sayuran berwarna putih mengandungi fitokimia seperti idoles. manggis, kubis Cina dan bunga kubis.

Tahukah anda bahawa…?

Kailan, brokoli, pak choy, kubis, pucuk Brussels dan bunga kubis ialah contoh sayur-sayuran dalam keluarga Brassica atau juga dikenali sebagai sayur-sayuran krusiferus. Sayur-sayuran ini kaya dengan fitokimia seperti indoles dan glukosinolate yang dikaitkan dengan pengurangan risiko sesetengah kanser, termasuk kanser payu dara.

Pencegahan kanser juga boleh bermula dengan beberapa perubahan dalam diet yang boleh mengurangkan risiko kanser.

  • Kekalkan berat badan dalam julat berat badan yang normal.
  • Menjalankan aktiviti fizikal setiap hari.
  • Makan sebahagian besar makanan daripada sumber tumbuh-tumbuhan.
  • Sasarkan untuk memenuhi keperluan pemakanan melalui diet dan bukannya melalui suplemen.
  • Hadkan pengambilan makanan yang tinggi kalori. Elakkan minuman bergula.
  • Hadkan pengambilan daging merah dan elakkan daging yang diproses.
  • Hadkan pengambilan garam. Elakkan bijirin atau kekacang yang berkulat.
Walaupun antioksidan boleh membantu melawan kanser, ia harus diambil daripada diet bukannya
suplemen. Pengambilan suplemen tidak membekalkan fitokimia semula jadi seperti daripada buah-buahan dan sayur-sayuran.

+ Sumber Artikel : Bulan Pemakanan Malaysia

Jangan Takut Bila Prosedur Biopsi Dilakukan Ke atas Anda

core needle biopsy
Pesakit yang dikesan mempunyai kelainan ataupun ketulan di payudara akan diarahkan untuk menjalani ujian pengesahan.  Ujian pengesahan yang dimaksudkan itu ialah ujian biopsi.  Saya pernah menjalani dua jenis ujian biopsi kerana salah satu payudara memang jelas kelihatan benjolan secara fizikzl sementara satu lagi hanya dilihat ada kelainan melalui mammogram.  

Kaedah pengambilan sampel untuk ujian pengesahan yang saya buat adalah core needle biopsy dan strereotaktik biopsy.  Kedua-dua prosedur tu sakit juga walaupun dah dibius kawasan yang terbabit.  Prosedur strereotaktik biopsy mengambil masa yang lebih lama berbanding prosedur core needle biopsy.  Bagaimana kaedah biopsi ini dilakukan?  

Core needle biopsy menggunakan jarum yang lebih besar dan berupaya mendapatkan tisu dalam kuantiti yang banyak.  Doktor akan menunjukkan demo bagaimana peralatan tersebut berfungsi dan ianya kedengaran seperti tembakan jarum ke bahagian payudara anda.  Menggunakan prosedur ini doktor telah mengulang sebanyak dua kali untuk mendapakan tisu yang banyak.  Setelah selesai jururawat akan membersihkan luka dengan antiseptik dan luka tersebut dibalut dengan sterile gauze serta ditekan selama 5 minit supaya pengeluaran darah berhenti.

Strereotaktik biopsy bermaksud  menggunakan imej mamografi sebagai panduan untuk mensasarkan jarum sama ada kaedah sedutan atau core needle biopsy ke arah lokasi ketulan yang disyaki kanser.  Dengan prosedur ini doktor mengulang sebanyak lima kali dan parut luka agak lebih besar banding prosedur yang lagi satu.  Di sini anda akan mengalami kesakitan berganda kerana payudara anda sentiasa dihimpit dengan mesin mammogram sambil tembakan jarum dilepaskan untuk pengambilan tisu.  Tapi jangan risau prosedur ini juga akan dibius terlebih dahulu.  Semasa prosedur ini dilakukan saya dibenarkan duduk tanpa bergerak.  Saya hanya mendengar arahan doktor sahaja tanpa melihat prosedur dilakukan. Doktor menerangkan bagaimana tembakan jarum itu berfungsi.  

Setelah selesai jururawat akan membersihkan luka dengan antiseptik dan luka tersebut dibalut dengan sterile gauze serta ditekan selama 5 minit supaya pengeluaran darah berhenti.  Sebelum beredar jururawat membekalkan  sterile gauze dan plaster untuk dibawa pulang.  Darah yang keluar memang lebih banyak banding prosedur yang diatas tadi.  Sepanjang prosedur biopsi ini, ia hanya dilakukan oleh doktor dari Mauritius yang tak pernah buat prosedur tersebut dengan dipantau oleh Doktor Pakar.  Tapi itu lagi menambahkan debaran dihati ketika prosedur tersebut berlangsung.

Saya harap dengan perkongsian ini sekurang-kurangnya pesakit lebih bersedia dari segi mental untuk menghadapi ujian biopsi.

AJ double mastectomy


+ Akan Datang Pengalaman menjalani Ujian ECG